Purématlagning

Publicerat 2010-05-05 13:27:04 | i kategori Mat-tips

Gódag!
Idag var lilla J bestämd, riktigt bestämd. Jag fick absolut inte ligga kvar imorse och dra mig, inte en chans!
Upp å hoppa kl 07 och inget annat! ;oP
Men när vi väl kom upp så var vi ganska pigga, för att efter frukosten bli sega igen så vi som oftast gick och la oss en timme till, hihi!

Nu är iaf jag pigg(Joline somnade precis efter sin lunch).. Idag ser hennes sår på kinden ännu värre ut! Jag börjar bli orolig över vad det egenligen är? när det är för torrt så smörjer jag, och när det är fuktigt av dregel så torkar jag! vad ska man mer göra?? köpa den där krämen som apoteket nämnde kanske? (nån brun/hudfärgad salva på tub). Äh jag vet inte. Känns långt kvar till fredag då bvc ska kolla på det ju :S
Hur som helst så verkar inte J lida av det iaf, och det är tur!

Igår vart en ren hemmadag! Lite städ, och purématlagning! :o)
Så nu har vi testat lite nytt, allt detta har hon testat förut men inte mer än smakat och inte blandat med något!
Nu åt hon lite mer och sen fick hon smaka lite av 2 nya blandningar! Hon verkar gilla alltihop :o)
Tänkte göra så nu att potatis/pasta och grönsakspurér gör jag själv, och kött-tillbehöret köper vi på färdig burk än så länge, lika så efterrätterna(fruktpuréer) och mellis (yoghurt) färdiga!
Får se sen om jag kanske hittar tips på kötttillbehören att göra själv oxå, det har jag ingen aning om hur man ska göra? Men vi kör såhär ett tag så får vi se.. Sen är Jolines favorit potatis/palsterncka färdig burk så den slinker nog in ibland oxå ;oP


 Potatis, morot, blomkol, pasta..
 Som blev lite olika blandningar, och endel enbart en sort!



En med bara mortot, en med morot/blomkol. En pasta/blomkol. Och en potatis!
Och medans jag lagade maten så FÖRSÖKTE Joline äta morot ;oP



Å så en bild från idag, lite mellis. yoghurt och majskrok ;oP

Postat av: Fiii - Vincents mamma

Hej såg att du skrivit att du ger Joline yoghurt. Jag blev avrådd till de av bvc för att yoghurt innehåller kalcium som gör det svårt för dom att ta upp järnet i maten.. Deras egna järn förråd skulle tydligen börja ta slut nu så det var viktigt att dom fick mycket järn berikat mellan 6 och 8 månader. Tänkte ifall du inte visste de eller om din bvc tant sagt nått annat? Alla säger ju så olika på vissa punkter..



Har haft en rätt tuff vecka med flytt av kissarna och så men nästa vecka kanske vi kan hinna med den där kaffen?

kramar

2010-05-06 @ 08:11:48
URL: http://fiiiwiii.blogg.se/
Postat av: Viktoria

Jag kokade både kyckling och fisk som jag körde med mixer.Var för sig då naturligtvis.

Tror jag körde typ fläskkotlett oxå men kommer inte ihåg..

Men koka..inte stek än...

Lycka till..kram

2010-05-06 @ 10:19:53
Postat av: Fiii - Vincents mamma

Jo det vet jag att dom gör men blev avrådd från de iaf..

Har du blivit rådd till att inte ge gluten? För till mej sa dom att det va jätte viktigt att dom fick i sej de..

vill bara kolla lite vad andra får för info inte så att jag försöker predika eller nått så du inte tar de fel. är bara nyfiken på hur andra fått info osv..Allt verkar va olika överallt så man blir ju lite lätt förvirrad.

kram

2010-05-06 @ 12:34:05
URL: http://fiiiwiii.blogg.se/
Postat av: Fiii - Vincents mamma

Va bra =)

Okej. ja de gör ju vi med så. men de va just att hon påpekade yoghurtarna som jag reagerade på.. för då tyckte jag att det va konstigt att inte andra får den infon.. och så fick vi lite papper på olika saker man inte ska ge dom före 1 år för de innehåller saker dom kan bli sjuka av..

men då kanske man ska testa yoghurten me då.. för jag menar de e ju lite roligare ön att ge gröt eller frukt till mellis..

hittade även en ny grej (tror den e ny) drikki hette den och den va poppis till mellis :)

kraam

2010-05-06 @ 22:09:46
URL: http://fiiiwiii.blogg.se/
Postat av: Linda Olsson

Duktig du är som gör egen puré! :)

Hoppas du/ni hittar nått bra mot såret på kinden.

Puss <3

2010-05-07 @ 08:45:41
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: