Graviditets/förlossnings - frågor/svar!

Publicerat 2010-01-31 18:08:40 | i kategori Graviditet(Joline)

När fick du reda på att du var gravid? 26e februari.
Blev det en chock? Jaa herregud!! Fast GLAD såklart!
Hur gammal var du? 20.
Hade du mycket halsbränna? Nej inget alls.
Spydde du mycket? Inte nån gång! men mådde ordentligt illa emellanåt fram till v11-12.
Var det någon favoriträtt som ändrades? Nej, åt det mesta som vanligt.
Hade du mycket foglossning? Nej inget.
Hade du sammandragningar? Sista veckorna innan förlossning bara(dock svaga), och dagen innan förlossning lite mer!
Ditt sf mått som störst? 35 cm(sista mätningen) 1 ½ vecka innan Joline föddes.
Har du fått bristningar? Ja, några stycken,upp till navelhöjd.
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Jag va stensäker på flicka fram till v 17(första UL) därefter bara ändrade jag mig och trodde pojke, men tänkte ändå någonstans att det va en tjej!(när man gick å möööös så kolla jag in tjejkläderna å så)..
Och hos Selbing sen visade sig ju att min första känsla va rätt.
Vad hoppades du på? EN FRISK BEBIS SOM MÅDDE BRA SÅKLART!
Hade du mycket vätska i kroppen? Nej, inget som jag märkte av!
Hur mycket gick du upp i vikt? 11,4kg. sista vägningen hos bm (1½vecka innan förlossning).
Hur ser du på graviditeten idag? Det var det häftigaste jag vart med om. En växande individ i min mage, ur min mage! Ofattbart! (det enda mindre roliga var nattsömnen sista veckorna, för jag inte kunde ligga bekvämt)
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? jag tänkte inte så mycket på den faktiskt! Min tanke; "Ut ska hon och ont kommer det göra!" Sen hade jag en tanke att jag nog helst ville försöka klara förlossningen med bara lustgas! Och med Jolines snabba samarbete så gick de ju vägen!
Gick du över tiden? Nej. dagen innan bf.
Födde du för tidigt? Inte mer än en dag!
När började din förlossning? På kvällen 22.45 den 2 november med värkar hemma, skrevs in 00.19, och hon är född 01.25 den 3 november!
Hur lång tid tog det? Från första värken hemma 22.45 till hon föddes 01.25 = INTENSIVA 2tim 40min.
Hur mycket var du öppen när ni kom in? 8cm.
Vad tyckte du var jobbigast? Att jag aldrig fick lägga mig ner när vi kom in i rummet (dom trodde inte det var dags REDAN).. och de hemska krystvärkarna som fick mig att hulka, samt den brännande/svidande smärtan i ljumskarna vid varje krystande.
Var du rädd för något? Nej, jag hann inte tänka innan hon var ute! allt var så hastigt och intensivt! t o m så jag inte fattade minuten efter att jag faktiskt hade fött barn!
Grät du? Nej, men jag smågnällde hjälplöst "att nu klarar jag inte mer"
Skrek du? JA HERREGUD, undra vad dom utanför trodde egentligen! haha. SOM EN GRIS..
Tog du nått smärtstillande? Bara lustgas 50%. (det var min bästa vän). jag minns att jag t o m LOG utav det mitt i allt, nersjunken på sniskan som jag va och bestämt skulle VA. Och tobbe som satt å synade värkmonitorn vart impad av hur lugn jag var genom en värk med masken än värkarna innan utan masken!
Blev du sydd? Ja. 2 stygn.
Dragen med sugklocka? Nej.
Hur många var inne i förlossningsrummet? En undersköterska, en barnmorska och Tobbe!
Hade du någon nära med dig? Pappa Tobbe
Hur stor var bebisen? 3630gram och 50 cm lång.
Blev det en pojke eller flicka? Flicka
Vad fick den heta? Joline Paulina
Hur ser du på förlossningen idag? LÄTT det häftigaste jag gjort! Men ännu minns jag smärtan lite, ajaj!
Var allting värt det? ÖVER ALLT ANNAT JAAAAA<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: