Min Förlossningsberättelse!

Publicerat 2009-11-09 00:40:55 | i kategori Graviditet(Joline)

Natten mellan söndag och måndag (1-2 november) klagade jag över ryggvärk. Sov ordentligt över natten trots de. Det satt i även på måndagsmorgonen. Men inte så att jag trodde att det va nåt var på gång! Absolut inte att en förlossning sakta men säkert hade startat!
Under hela måndagen så hade jag kraftigare sammandragingar än innan. men heller inte där så att jag trodde det var en förlossningsstart!
Jag fixade och donade somvanligt här hemma. städade, diskade och jaa allt vad en hel dag innebär!

Under kvällen så kom Bubben hit och spelade tv spel med Tobbe. under tiden som dom spelade fram till kl 22 så låg jag i sängen och försökte känna efter hur dessa sammandragningar va, eftersom dom va kraftigare än innan!
Men det var inget som gjorde direkt ont. men jag kunde iaf märka skillnaden från tidigare dagar med sammandragningar!
Somsagt kl blev 22 och Bubben åkte hem. Jag satte mig och spelade lite guitar hero en stund sedan slängde jag mig på soffan medans Tobbe lagade mat!
Och precis när han serverar mig med mat vid soffan kl 23.00 så får jag så fruktansvärt ont. theee paiiiiin!
Som jag vred mig, jag tror t o m att jag slutade andas för en stund. Jag bara vred mig och ville försvinna!
Det höll i nån minut tror jag. När det avtog så andades jag ut för fulla muggar.
Tobbe undrade såklart vad det var med mig men just då kunde jag inte svara. jag låg tyst ett par minuter och då känner jag hur det kommer igen; INTE IGEN !!!! sa jag bara!
Oooooch så vred jag mig igen. men då andra gången andades jag som bara den. kroppen automatiskt pustade.
Det gjorde så grymt ont! En 3e gång kom det igen. Och såfort det avtog efter 3e så sprang jag till toaletten.
Konstaterar där att jag blöder. DÅ, men lite skeptisk, började jag tro att det var dags!!

Vi ringde linköpingsförlossningen då värkarna fortsatte i samma takt. MEN det var upptaget, upptaget och upptaget. Ringde norrköping så dom ringde linköping åt oss, på ett annat nummer antar jag!
Linköping ringer upp mig efter bara några minuter där jag sitter på toan och vrider mig genom värkarna och Tobbe fixar allt för att åka!

Iväg kommer vi och värkarna håller i.. med ca 3 minuters mellanrum hela tiden ända sen första värk i soffan hemma!
Tobbe klockade hela vägen in, jag satt bara och pustade och kramade min vattenflaska och sa till varje gång en värk avtog så han kunde klocka!
In på förlossningsavdelningen kommer vi oxå. men gud så jobbigt det var i väntan på att dom skulle öppna dörrarna när man ringer på.

00.19 på tisdagen skrivs vi in..
Dom mäter mig öppen 8 cm.. mina ord då; ÅH JÄVLAR!!
Tobbe var nog minst lika chockad då!

00.52 går vattnet, då dom gör en amniotomi för att sätta skalpeletrod på bebis huvud pga dålig kontakt vid yttre registrering, vilket jag inte kände nåt av alls! varken när dom tog hål för vattnet eller att dom grejade med tråden.
Här någonstans nämner dom även att jag är öppen 9 cm redan efter 30 minuter!

01.02 Får jag Lustgas.. Vilket jag en gång tidigare blivit erbjuden men tackade nej då.
Jag svarade då med att; Nej det vill jag inte ha om jag spyr av det! Fick till svar att det är få som kräkts av själva lustgasen! men hur somhelst så tog jag ingen förns här kl 01.02. och shit. Det gjorde susen.
Himla bra kompis där. jag tror jag kom på grejen med den ganska fort. Det var en klockren lindring. fast såklart gjorde det skitont ändå. men jag susade emellanåt iväg lite smått och kände hur jag kunde le lite mellanvärkarna trots smärtan och även fast jag visste att det snart kommer en värk igen!
Tobbe talade flera gånger om när en värk snart var över, det var skönt att höra varje gång, jag slappnade nästan av i förtid då lixom! 

01.10 frågar hon mig om kroppen vill trycka på. och jag svarade; Mmmmmm!! pinande genom en värk!
Så där kl 01.10 börjar krystvärkarna! Då va väl värst.
Det sved och brände och vid ett par tillfällen sa jag att; nu fixar jag inte detta mer! det gör så hiiiiimla ont!
Tobbe satt med sin arm under min nacke! Världens bästa stöd! Han tryckte upp min nacke varje gång jag krysta. och han frågade mig även om han verkligen skulle ha sin arm där! Men jag höll på att bli arg då han va nära att ta bort den så där hjälpte han mig en himla massa!

01.25 föds våran Finaste Joline i framstupa kronbjudning. Hon hade navelsträngen omslingrad ett varv runt halsen men det fixade dom SNABBT direkt när hon va påväg ut. hon skrek direkt. och hennes poängbedömning(apgar score) blev 9-10.. VÄRLDENS FINASTE JOLINE låg i min famn! men det kunde jag inte förstå!
Jag kände hennes lilla varma rumpa genom filten så som dom la henne hos mig. Jag kunde inte riktigt se ansiktet direkt då hon hade mössa och filt för och jag hade fullt upp att pusta ut!

01.30 Jag fick sy 2 ynka stygn, vilket jag heller knappt märkte nåt av.. Där låg ju våran tös i min famn och min älskade Tobbe brevid! UNDERBART <3
Dom frågade oss om vi ville klippa navelsträngen men det var både Tobbe och jag skeptiska till så det gjorde dom. Sen kom en värk som ville ha ut moderkakan och det va lite obehagligt. men inget man direkt brydde sig om då. Och sedan efter en stund var det det där med att klämma på magen för att känna så livmodern drog ihop sig! Ingen skön upplevelse alls, jag hulkade och hulkade. Men därefter inga mer såna obehag!

03.20 är kontroller klara med både Joline och mig. då har även tösen visat att hon fixar sugtekniken!
Här mår vi kanonbra! Joline vägde 3630g och mätte 50cm. och barnmorskan har hunnit med att sjunga låten "Joline" för henne! En favoritlåt vi har!
Efter dusch osv vid 04.00 tiden läggs vi in på ett rum för att vila ett par timmar.
Tobbe var helt slut och han lyckades somna ett par timmar. men jag låg klarvaken och tittade på våran bebis som sov hela tiden i sin lilla säng! och gissa om jag va nere med handen hela tiden för att kolla så hon andades!
NEJ då kunde jag inte förstå att hon var våran!
Såklart ville jag hem såfort som möjligt..så vi behövde bara vänta till kl blev 08.30 så att läkarn kunde komma och göra sina kontroller på Joline. Allt såg bra ut.. Amningstanten kom in och visade oss jättebra tips på amningsätt. och därefter fick vi gå hem när vi ville.

11.00 skrivs vi ut och åker hem! Det var den konstigaste känsla jag känt! men underbart!
På med overallen, in i bilen och hem med VÅRAN BEBIS<3
HÄR STARTAR FAMILJELIVET PÅ RIKTIGT!



Allt som allt från första värken hemma tills hon va ute tog alltså bara 2 timmar och 40 minuter! INTE ILLA...
(och ändå blev berättelsen såhär lång) hehe!
Detta är nog en drömförlossning skulle jag tro!

TOBBE var världens bästa stöd där vid min sida, så underbar och till såå stor hjälp!
Han är världens bästa! <3 älskar dig!

I love my life!

Postat av: Malin

Shit.man blir ju avundsjuk av denna förlossning=)

Min tog ju nästan 26 timmar så den va ju lång.din var ju väldigt kort men ändå så intensiv.Måste varit jobbigt de också=)

Men alla förlossningar är ju olika.Men man glömmer de ju snart så fort bebisen är här.Huvudsaken är ju att allt går bra=)

Lo föddes också i framstupa.Och andades inte när han kom ut.men det va inget ja märkte något av,för de hade tydligen larmat efter någon lite snabbt o lätt.

De är ju verkligen kanon där inne på förlossningen.

Så lugna och proffsiga.Man känner sig ju trygg i deras händer=)Jag hann ju inte ens fatta att något var fel innan de sprang i väg med honom.Och innan läkaren hade förklarat va som hänt så kom de tillbaka med honom.

Så man kan ju säga att de vet vad de gör.

Tur att du inte gick och oroa sig för förlossningen i onödan:D

2009-11-09 @ 02:29:47
URL: http://ohhdooh.blogg.se/
Postat av: Malin, Alice & Lowes mamma!

Så underbart att läsa!

Vad duktig du var Cicci!!!

2009-11-09 @ 13:23:53
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: Charlotte - Gravid

jag hoppas verkligen jag får en sån förlossning, vilken tur du hade :)

2009-11-09 @ 13:25:48
URL: http://charlottegaines.blogg.se/
Postat av: Fiii

Du är utmanad =) Kolla min blogg.

Kraam

2009-11-09 @ 16:46:57
URL: http://fiiiwiii.blogg.se/
Postat av: Marlene [mamma till ned]

Vad coolt att man kan tycka så lika! :)

GRATTIS till tjejen.. har nog inte varit här inne sedan du fick henne?!

Kramis!

2009-11-09 @ 17:51:21
URL: http://marleneoco.blogg.se/
Postat av: Evamy - "hockeyfru" & mamma till Alva

Vilken härlig förlossning du hade! Du måste ju ha öppnat dig jättemycket hemma där under dagen.. Vad duktigt :)

Vad snabbt ni fick åka hem också! Men som sagt, så fort bebisen är ute vill man typ åka hem :P

GRATTIS!!

2009-11-10 @ 10:10:23
URL: http://evamys.blogg.se/
Postat av: Elin Jacobsson

är så glad för eran skull!! :D när har du tid för en fika då? :) pusspuss!

2009-11-10 @ 13:29:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: